Forumindex
Logga in Bli medlem Vanliga frågor Medlemslista Sök Forumindex

Varuhuset idag.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst

InläggPostat: 2010-01-07 00:04:20    Rubrik: Varuhuset idag. Svara med citat

Tyckte som 14-15 åring att serien var av hög klass då det begav sig. Jag har inte på äldre dagar sett något avsnitt.

Kan ju kanske vara svårt att bedömma och vara objektiv av olika skäl, men ni som kollat på den nu, vad anser ni?

Kollade på ett repotage om "varuhuset" där det bland annat sades att varje avsnitt gick loss på ca 700 000:- (sent 80-tal)
Jag är dåligt insatt i dessa frågor men jag undrar hur dessa siffror står idag. Antar att tekniken och kunnandet förfinats, så att produktioner går att göra mer kostnadseffektiva, men kraven från tittarna borde väl också ökat. Nu var det väl förmodligen statliga svt som producerade och de kanske var frikostiga när det gällde "varuhuset"?

Någon som kan redogöra/spekulera/spinna i detta?

Ha en bra dag, Johan
Till överst på sidan
JJ_Devel

Registreringsdatum: 10 december 2009

InläggPostat: 2010-01-09 11:27:04    Rubrik: Svara med citat

Ja, om man jämför med "Rederiet" t ex så ligger ju den en bra bit före i både filmkvalitet och manus än Varuhuset. Men eftersom jag är den som inte brukar bry mig så mycket om sånt när jag ser klassiska serier och inte alls bryr mig i vilket decennium allt är från så tycker jag ändå att den håller bra kvalitet och är spännande. Man får ju räkna med att den ändå på sin tid var den första svenska i sitt slag i en genre som idag i stort sätt redan dött ut, "actionsåpan".

När det gäller kostnaderna så är jag inte så hemma på det, men om man räknar på att "Varuhuset" och SVT 1987 inte hade så mycket konkurrens från kommersiella kanaler och annat som idag tar folk från SVT så var nog budgeten med dagens mått mätt inte så stora, även om det ansågs som dyrt då. Man har ett helt andra krav på teknik, PR och omkostnader idag. "Rederiet" var absolut mycket dyrare.
Till överst på sidan
Användarens profil Alla inlägg som JJ_Devel gjort Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
figges

Registreringsdatum: 10 januari 2010

InläggPostat: 2010-01-10 18:00:20    Rubrik: Svara med citat

Hej på er
Jag har gått igenom alla avsnitt nu, det var en nostalgitripp av dess like.
Kommer inte ihåg allt som hände i serien så det var att se den på nytt, men den var bra för att vara så gammal. Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Alla inlägg som figges gjort Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex » Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |